Νέα Ελληνική Γλώσσα: ένα μάθημα γλωσσικής, εκφραστικής, ψυχικής, νοητικής αναζήτησης και αποκάλυψης, μέσα από το οποίο πραγματευόμαστε θέματα ποικίλα, τόσο επίκαιρα όσο και διαχρονικά, όπως η φιλία, οι οικογενειακές σχέσεις, η επιρροή των μέσων μαζικής ενημέρωσης, η Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη, θέματα που οδηγούν τους μαθητές σε συζητήσεις, αναλύσεις, ερμηνείες, μέσα από δημιουργικό διάλογο.
Στην ενότητα "Ελλάδα και Ευρώπη", προσεγγίσαμε το θέμα μέσα από διαθεματικές ομαδικές εργασίες, τόσο παράλληλα με την Ιστορία όσο και με τη Γεωγραφία και την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή. Έτσι, οι μαθητές ανακάλυψαν, παρατηρώντας την πορεία των γεγονότων στον χρόνο, την ιστορική συνάφεια του λαού μας με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους πολίτες. Επιπλέον, αναζήτησαν τα πολλαπλά «γιατί» που οδήγησαν τους προηγούμενους αιώνες σε αιματηρούς πολέμους, μέσα από εθνικιστικά πάθη, με αποτέλεσμα την απώλεια αμέτρητων ανθρώπινων ζωών.
Παράλληλα, μέσα από το μάθημα της Γεωγραφίας, αντιλήφθηκαν στον ευρωπαϊκό χάρτη, τις αλλαγές που συνέβησαν τα τελευταία χρόνια, σε επίπεδο συνόρων, νοοτροπίας, ανθρώπινων σχέσεων, που οφείλουν να εξελιχθούν μέσα από ζυμώσεις συνεργασίας, με σκοπό τη σφυρηλάτηση αλληλεγγύης και ομόνοιας.
Ποιος είναι αλήθεια ο στόχος στη ζωή των Ευρωπαίων πολιτών; Μα τι άλλο, πέρα από τη διαμόρφωση ενιαίου θεσμικού πλαισίου που θα συμβάλλει στη σταθεροποίηση του δημοκρατικού πολιτεύματος, την προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων, την ανάπτυξη συνεργασίας στα γράμματα, τις τέχνες, τις επιστήμες, την οικονομική πρόοδο, μέσα από την ανάδειξη εθνικών πολιτιστικών στοιχείων κάθε λαού και ταυτόχρονα, την ειρηνική συνύπαρξη σε ένα πολυπολιτισμικό ευρωπαϊκό χώρο.
Και πώς μπορούμε εμείς οι εκπαιδευτικοί να καλλιεργήσουμε την επαφή με την παράδοση και την ιστορία της Ελλάδος σε σχέση με την ιστορία της Ευρώπης, αναδεικνύοντας τα ενωτικά πολιτιστικά στοιχεία; Προωθώντας επισκέψεις σε ευρωπαϊκές χώρες, ανταλλαγές μαθητών, διαδικτυακές συνομιλίες με μέντορες που ενημερώνουν τα παιδιά για τις άλλες χώρες, με συμμετοχή σε ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς, εκπαιδευτικές εκδρομές σε πόλεις απόλυτου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, όπως το Στρασβούργο - εκδρομή που έχουμε προγραμματίσει για τον προσεχή Απρίλιο -.
Οφείλουμε, μέσα και έξω από το σχολείο, να ενσταλάξουμε στους μαθητές μας αξίες που θα διασφαλίζουν την ειρηνική επίλυση των εκάστοτε διαφορών, με σεβασμό τόσο στην εθνική όσο και στην ευρωπαϊκή οπτική της πολυπολιτισμικότητας, πέρα από μισαλλοδοξία, ρατσισμό, ξενοφοβία απέναντι στη διαφορετικότητα.
Τι άλλο οφείλει να είναι η εκπαίδευση άλλωστε, πέρα από ένα παράθυρο στη γνώση, στους ανοιχτούς ορίζοντες και τελικά στην πιθανότατη ετυμολογία της λέξης Ευρώπη: εὐρεῖα ὤψ (αυτή που έχει μεγάλα μάτια, ευρεία οπτική);